Salget av tradisjonelle datamaskiner til privatmarkedet har stått stille lenge, men nå har slaget en positiv trend. Salget av nettbrett derimot stuper. Bare at nettbrett slaget raser og at færre bruker tradisjonelle datamaskiner når de surfer gjør at mobiltilpassede shoutboxer blir mer viktig.
Salget av nettbrett stuper
En rapport fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at salget av nettbrett stuper, og at det ble solgt 83,5 prosent færre nettbrett i første halvår 2015 enn i samme periode i fjor. Stiftelsen legger hvert kvartal, halvår og år frem salgsrapporter som viser nordmenns elektronikkvaner, og får derfor god oversikt over trendene. Salget av nettbrett gikk i taket i 2013 og i fjor, men nå stuper det. Grunnen er enkel: Mobilene fungerer like godt, men også PC-ene har gjort et comeback med touch-skjermer og moderne utforminger. De som nå vurderer om de skal legge til en shoutbox på hjemmesiden må ta hensyn til folks vaner, spesielt når det kommer til mobilen. En mobiltilpasset shoutbox er nå absolutt et must.
Kjøper mobiler på øverste hylle
Få bytter ut mobilene sine oftere enn nordmenn og vi kjøper mobiler fra øverste hylle viser rapporten fra Stiftelsen Elektronikkbransjen. Det er flaggskipmodellene vi vil ha, koste hva det koster. At programutviklerne tar hensyn til dette er det ingen tvil om, men skal man opprettholde antall besøkende på hjemmesider, blogger og bedriftssider må også de som vedlikeholder disse henge med i tiden. Mobilplattformene må være tilstede og alltid oppdatert. Og hvem tror du bytter ut mobilene sine oftest og bruker de oftest? Det er selvfølgelig de unge. Og som vi vet, tålmodigheten til de unge er liten. En hjemmeside uten en mobiltilpasset shoutbox blir da fy-fy…
Bedrifter som ikke tilpasser seg får svi
Det er en god grunn til at unge gründere lykkes og det er innsikten eldre bedriftsledere ikke har, spesielt innenfor teknologi. Å være en leder i dag uten å være interessert i teknologi kan koste dyrt. Det å tiltrekke seg kunder gjøres ikke bare ved hjelp av annonser eller telefonsalg lenger. Faktisk så handler det om å få kundene til hjemmesider og da må man være godt forberedt, hvis ikke løper de raskt fra deg igjen. En hjemmeside er som en butikk. Er den tiltrekkende og får deg til å bli, eller er logoen så fæl utenfor døra, at du ikke engang ønsker å gå inn? Er du i en nisje hvor en shoutbox da er viktig, må du ha en mobiltilpasset utgave, som passer alle typer nettlesere.
Nyhetsformidler
De mest moderne shoutboxene fungerer i dag også som viktige formidlere av nyheter. Dette er alt fra sport, e-sport tipping, finans eller annet som er viktig for akkurat din side. Sitter man for eksempel på toget kan en shoutbox være tingen for å ikke gå glipp av det aller siste i en viktig fotball kamp. Det kan være at man går glipp av et viktig tippetips også Da ønsker man kun å besøke de stedene som har en god shoutbox tilpasset mobilen. Shoutbox har blitt viktig også internt i bedrifter, som da har en lukket hjemmeside kun for de ansatte. Her kan man dele kunnskap. Er man ikke på kontoret går man da ikke glipp av noe.