Fordeler og ulemper med shoutbox kontra e-post

communication-01

En shoutbox har både fordeler og ulemper kontra en e-post. Ønsker du å opprette en shoutbox er det mange ting å ta hensyn til, men blir den korrekt brukt er det et fantastisk verktøy. En shoutbox er en blanding mellom chat, forum og en gjestebok som enkelt kan bli en viktig funksjon på din hjemmeside. Funksjonen kan bli viktigere enn epost for å komme i kontakt med deg, men kan også like enkelt bli misbrukt.

Hvordan få effektivt utbytte av en shoutbox

Det første man må spørre seg er hva man skal bruke en shoutbox til og hva den kan hjelpe deg med. I utlandet brukes nok shoutbox mer profesjonelt enn her hjemme i Norge, da en shoutbox for det meste blir brukt for tema-sider og blogger, men en shoutbox kan også få bedrifter i enklere kontakt med kundene sine. Så enkelt er det, fest en shoutbox i margen på hjemmesiden og de som besøker deg kan enten spørre spørsmål eller komme med tilbakemeldinger. Dermed er kommunikasjonen i gang. Mange vegrer seg for å sende en e-post og derfor kan en «anonym» shoutbox være mye mer effektivt. Men, har du opprettet en shoutbox må du også sette av tid til å bruke den selv. For en som legger igjen en beskjed på shoutbox forventer raskt svar.

E-post, fortsatt viktig

Selv om man oppretter en shoutbox kommer fortsatt en e-posttjeneste til å være viktig. Det er mange år siden at man trodde at e-posten ville dø, men den har holdt seg – og grunnen til det er enkel: Skriftlig kommunikasjon man kan dokumentere er fortsatt viktig. En shoutbox er det du selv som kan moderere. Som profesjonell er også e-post et viktig kommunikasjonsmiddel, med tanke på kunder, altså bedrift mellom bedrift også. Man kan ikke forvente at kommunikasjonen mellom bedrifter skal være offentlig. Samtidig kan også en shoutbox være anonym, som vi vet, og dette kan skape forvirring, det kan skape mye søppelpost eller misbrukes på mange andre måter.

Misbruk av shoutbox

For en shoutbox er anonym, det tar kort tid å sende en melding og alle kan sende en melding. Meldingene kan være støtende i hete diskusjoner og man har tidligere også opplevde uttrykk som ikke tar seg ut på trykk. Derfor er det viktig at man setter seg inn i innstillingene for den shoutboxen du velger før du gjør den offentlig. Faktisk kan den misbrukes på en såpass grov måte at kundene eller dine lesere ikke kommer tilbake. Brukes derimot en shoutbox på en forsvarlig måte, med god overvåkning er det et fantastisk verktøy.

God kontaktinformasjon er viktig

Jo flere måter du kan kontaktes på gjennom hjemmesiden, bloggen eller tjenesten din, jo bedre er det. Det tar mye tid å være i kontakt med alle, spesielt da det også finnes så mange forskjellige sosiale medium i dag. Derfor bør man heller ikke ta seg vann over hode, men jo flere måter du kan kontaktes på, jo mer seriøs virker du også. Nå snakker vi selvfølgelig hvis du driver en bedrift eller har en tjeneste du selger. Dette gjelder til dels også bloggere, men de tar sine forhåndsregler jo mer populær bloggen blir.